بررسی ویژگی های نقوش دست بافته های ایل سنگسر با رویکرد عملی طراحی المان شهری با استفاده از نقوش

پایان نامه
چکیده

چکیده : دست بافته های سنگسری ، خود به عنوان هنر قومی و نماد فرهنگی قلمداد می شوند و هرکدام از این نقوش در یک دست بافته عشایری می تواند نمایی از دنیای درون ایل و زبان تصویری زندگی آنان باشد. چنانکه خطوط زیگزاگ در این نقوش می تواند نمادی از کوههای محل سکونت پیرامون مردمان ایل بوده و خطوط مارپیچ ، نشانی از رودهای در جریان باشد. هدف از این پژوهش بررسی نقوش و عوامل تأثیرگذار بر پیدایش آن در دست بافته های ایل سنگسر از طریق مطالعه دقیق نقش مایه های موجود می باشد. سوالات این پژوهش با عناوین زیر تدوین شده است: - آیا نقش مایه های موجود دردست بافته های عشایری با عناصر موجود در فرهنگ کوچ نشینی هماهنگی دارند؟ - جایگاه نماد در آفرینش نقوش این دست بافته ها چگونه است؟ برای رسیدن به این هدف ، اطلاعات اولیه ای از پیشینه تاریخی ، فرهنگی ، جغرافیایی و اجتماعی ایل سنگسر موردتوجه قرارگرفته است، چنانکه در کنار مطالعه این پشتوانه تاریخی – فرهنگی ، شناخت و بررسی نقوش دست بافته های عشایری ما را در کشف هرچه بیشتر مفاهیم پنهان و نمادین موجود در بینش مردم عشایر رهنمون می سازد و راه های نفوذ بر عادات ، رسوم و اعتقادات مردمان یک دیار را هموار می سازد. در این پژوهش بیش از 300 نمونه تصویری از دست بافته های سنگسری جمع آوری گردیده است که پس از عکاسی، بیش از 260 نقش مایه از دست بافته فوق، استخراج و پس از تهیه طرح های آنها نقوش به دو دسته نقوش هندسی و طبیعی طبقه بندی گردید ،که نقوش طبیعی به چهار دسته نقوش حیوانی ، گیاهی ، انسانی و سایر طبقه بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . روش کار تحقیق، توصیفی-تحلیلی است که با شیوه گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه ای و اسنادی و تا حدودی با تحقیقات میدانی صورت پذیرفته است. نتایج حاصله، نشان از پای بند بودن نقوش موجود به سنت های قومی،محیط پیرامون و طبیعت اطرافشان می دهد همچنین در ترسیم اشکال، تمایل به نمایش انتزاعی و گرایش به سادگی به چشم می خورد .

منابع مشابه

بررسی نقوش دست بافته های کُردستان کار عملی: طراحی پوستر فرهنگی با استفاده از این نقوش

در این پایان نامه نقوش دست بافته های استان کُردستان شامل: فرش، گلیم، سجاده (جانماز)، موج (رختخواب پیچ) و کلاه کُردی از دیدگاه بصری و با استفاده از رویکرد فرمالیستی ( فُرم-شناسانه) بررسی شده است. علاوه بر آن رنگ های غالب به کار رفته (3 رنگ غالب)، که پُرکاربردترین رنگ ها در فضای کُلی دستبافته ها می باشند، در دو نوع از دستبافته ها، یعنی فرش و گلیم بررسی شده است. در هر دو مورد فوق روش به کار رفته، توصیف...

طبقه بندی نقوش دستبافته های بومی شهرستان بهشهر

نقش و نگاره همواره و در همهی زمانها، زائیدهی ذهن خلّاق هنرمند و جلوهای از هویّت فرهنگی و اعتقادات مردم آن منطقه بوده است. در دستبافتههای بومیِ منطقهی بهشهر ـ که یکی از هنرهای دستی با ارزش و قابل توجّه در منطقه به حساب میآید میتوان این نقش و نگارهها را که با زیباییِ هرچه تمامتر توسّط بافندگان به تصویر کشیده شده است، مشاهده نمود. نقشهای این دستبافتهها و رنگ‏های به کار رفته در نخ و الیاف آ...

متن کامل

بررسی نقوش تزئینی مسجد جامع فرومد و استفاده از آن در طراحی المان های شهری - پروژه عملی: طراحی المان های شهری براساس نقوش تزئینی مسجد فرومد

جلوه های هنر تزئینی اسلامی،در طول قرن ها، اعجاب و شگفتی همگان را برانگیخته است، هنری که دستمایه های اصلی آن بر پایه ی استعداد و خلوص، پاک دلی و طاعت نهاده شده و با تمامی تنوع و تولد در بی شمارزمینه ها در هر زمان دارای زبان و بیانی واحد بوده است. این پژوهش بر اساس روش تاریخی-توصیفی و تحلیلی می باشد. و سعی شده نقوش تزئینی مسجد جامع فرومد به عنوان یکی از هزاران بنای بی نظیر معماری دوره ی اسلامی ب...

15 صفحه اول

بررسی نقوش دست بافته های زنان کرد مکریان با تاکید بر نقوش روی کلاه

هر ملتی با توجه به دانش ، ذوق و سلیقه و نیاز اجتماعی خویش دارای صنایع دستی و هنرهای سنتی بی شمار و خاص خویش می باشد.این هنرها بخش شاخص فرهنگ و تمدن آن ملت را تشکیل می دهند . مردم کرد هم همسان سایر قوم های پراکنده ایران و جهان دارای هنر و فرهنگ خاص و منحصر به فرد می باشند. هر چند که به علت شرایط تاریخی و حوزه اجتماعی کردهای مکریان و دیگر کردها ، ما در پیشنه این تمدن تاریخی ، اثری از نقاشی و هنر ...

15 صفحه اول

مطالعۀ نقوش زرتشتی‌دوزی با رویکرد انسان‌شناسی هنر

بیان مسئله: هنر «زرتشتی‌دوزی» نوعی سوزن‌دوزی مخصوص بانوان زرتشتی است که پیشینۀ آن را می‌توان در ایران پیش از اسلام دانست. بسیاری از نقوش زرتشتی‌دوزی دارای معانی و ریشه‌های فرهنگی دینی و زیبایی‌شناختی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و شناسایی آن می‌تواند معنای پنهان این نقوش را، که از دید برخی صرفاً نقوشی بدون معناست، آشکار کند.هدف پژوهش: به دلیل وجود نقش‌مایه‌های متفاوت و مفاهیم نمادین آن...

متن کامل

عوامل مؤثر بر آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی در دست بافته های قشقایی

چکیده چیستی، چرایی و چگونگی آفرینش نقش ها در دست بافته های کاربردی ایلی و عشایری همواره یکی از مهم ترین پرسش های موجود در حوزه هنر بافندگی عشایری بوده است. طرح ها و نقش های موجود در متن و محتوای دست بافته های عشایری انتزاعی، تجریدی، شکسته و رو به سوی ساده گرایی دارد. فرآیند بافت نیز به صورت ذهنی بافی، حفظی بافی و بداهه بافی است که از مهم ترین شاخص های زیبایی شناختی و دیداری (بصری) این نوع از دس...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023